Rss Feed
  1. Гореща маслена баня за коса

    сряда, 15 януари 2014 г.

    Щастлива нова 2014 г.!


    Последните няколко седмици минаха като насън и изведнъж се озовах в началото на година с нов пореден номер. В началото на декември започва голямото очакване на празниците и почивните дни, после път, Коледа, Нова година, именни дни, домашни вина, баници, кисело зеле, роднини, приятели..., път. Връщаш се на работа и не знаеш, къде се намираш. В къщи - от къде да я започнеш? А нещата трябва да се нормализират някак си, но как? 
    На мен този процес винаги ми започва с няколко часа, отделени само за личното ми спокойствие и наслада. Сетих се, че отдавна не бях възнаграждавала буйната си коса за това, че е толкова здрава, не цъфти и се поддава лесно на всякакъв тип обработка. Мъглите, с които ни посрещна София след празниците, обаче, не й се отразиха много добре (както и на кожата ми, между впрочем, но за нея се грижа ежедневно) и точно в слънчевия понеделник си му беше мястото за една гореща маслена баня, каквато косата и скалпът ми обичат (вече знам от опит) като дете течен шоколад.

    Януарска маслена смес


    Правя маслена баня на косата си от доста време и почти всеки път съставките и пропорциите са различни. Но две са основните звезди във всеки бленд: кокосовото и рициновото масло. 
    Количеството за гъста коса, дълга до средата на гърба е следното:

    Януарските избраници в редици
    1 с. л. (с връх) кокосово масло /в случай, че е течно, 2 с.л./
    2 с. л. рициново масло
    1 с. л. масло от кайсиеви ядки
    1 с. л. жожоба
    1 с. л. арганово масло
    5 к. чаено дърво
    5 к. розмарин
    5 к. лавандула






    Магията на маслата


    Кокосовото масло е основна съставка заради хидратиращите му и анти бактериални свойства. То овлажнява скалпа, успокоява раздразненията и помага на прекалено изсушените от третиране краища на косъма. Рициновото масло пък, най-вече от тип ямайско черно, е изпитано средство срещу косопад, кожни раздразнения на скалпа, уплътняване и овлажняване на косъма. Понеже е добре да се комбинират масла с различни свойства и плътност, наред са по-леките масла като аргановото, кайсиевото и жожоба (-та). Те са еднакво полезни както за кожата, така и за косата. Маслото от кайсиеви ядки "бъка" от витамин А и Е и е отличен антиоксидант, "течното злато" от арган придава обем и еластичност, а приложено след измиване, запечатва връхчетата на косата, а маслото от жожоба, което всъщност е течен восък, има свойството да прониква дълбоко в косъма и по-този начин въвежда всички синергизирали вече съставки на избрания бленд.
    Всеки може сам да си избере, кои и колко масла да вложи в своята маслена смес,  но кокосът и рицината са звездите в този филм. И макар в най-малки количества, етеричните масла изобщо не са масовка. Тези трите за мен са най-подходящи за косата и скалпа.

    Производствения процес

    В пластмасовата ми купичка, в която смесвам боята си за коса, изсипвам всички масла. Това може да се направи и в шише с апликатор, обикновена купичка или каквото имаме под ръка. Важното е после да ни е удобно да нанасяме. Аз за тази цел използвам четка за боядисване.


     На водна баня затопляме сместа и чак след това добавяме етеричните масла. Сами се досещате, че без бъркане няма да стане.


    Всяка жена, която често се боядисва сама, знае какво следва. Косата се разделя на път и с  помощта на четката (или с апликатора, ако използвате такъв) сместа се втрива в корените и скалпа. Така пътечка по пътечка, сектор по сектор се омазва цялата глава, олиото се разнася по дължината на косъма до връхчетата и се запържва леко и от двете страни (сериозно! задаван ми е въпросът, дали не смятам да го направя). Момичетата с дълги коси, а защо не и момчетата, и сред тях има дългокоси, които се грижат за косата си, да не забравят да си наметнат нещо на раменете, ако не искат целите да се омажат.


    Косата се свива на кокче, което да съберем под шапка за баня или, както в моя случай малка, найлонова торбичка.

    Върху нея увиваме хавлия в африкански стил.

    Докато приключим с процедурата горещата маслена баня вече никак не е гореща, вече не е и топла дори. За да оправдаем името й грабваме сешоара и сушим, сиреч затопляме. Аз стоя със скафандъра на главата си колкото ми е възможно по-дълго. Минимумът е 20-30 мин. В конкретния случай - 3 часа.
    Следва стъпката, която фрустрира много жени, а именно отмиването на маслата от косата. Това не е много лесна работа, особено за тези, които като мен, използват натурални продукти. От няколко месеца мия косата си с течен африкански черен сапун, който е толкова мек и нежен, че с него изобщо маслата не се разтварят. Добре, че имам останки от шампоан на SANTE с който ми отне три измивания, за да премахна всички остатъци от маслената смес (като преди това вече бях пробвала с африканския сапун безуспешно). Слагам и балсамче, пак на основата на черния сапун и ето я на, доволната ми коса!

    Подсушена само с кърпа, преди сешоара.

    Вярно е, краищата ми плачат за кръцване, но иначе наистина горещата маслена баня влива сили на косата ми от корена до връхчетата. Както и при лицето, така и кожата на скалпа ми не се омазнява толкова много и бързо, откакто правя редовно - на седмица-две - маслено третиране. Понякога, когато усетя, че имам нужда, разтривам между дланите си няколко капки арганово масло или жожоба и подхранвам връхчетата на косата си. Тези две масла попиват бързо, не оставят мазно усещане и запечатват косъма.

    Единственият минус на горещото третиране с масла

    е малко по-трудното измиване. Изисква се търпение и топла вода!

    П.П.

    Лъжичка мед в сместа ще направи маската ооооще по-добра и подхранваща, но за съжаление за тази партида аз нямах. У нас този продукт се харчи като топъл хляб и докато се обърнеш, той свършил!


    Желая на косата ви да не цъфти, а да процъфтява!


  2. 2 коментара:

    1. Unknown каза...

      Здравейте,много ми хареса тази маска,само не мога хубаво да видя-маслата от чаено дърво и розмарин на коя фирма са и бихте ли ми казали ролята на 3-те масла в тази маска?Благодаря предварително,чакам за в бъдеще да споделите още рецепти за маски за коса.

    2. kumbata каза...

      Здравейте Ели, чаеното дърво и розмаринът са на пловдивска фирма, която се казва Катеко. Линията им етерични масла е Aroma Life и лесно могат да се намерят по аптеките. Аз избягвам да препоръчвам марки масла, защото все още не съм се убедила за себе си, кои на нашия пазар са най-добри. Определено обаче, за момента предпочитам Alteya Organics, които са една идея по-скъпи. Лавандулата е мултифункционално масло с успокояващ за кожата ефект. Помага против косопад и пърхут като подхранва корените на косата; чаеното дърво има антисептично и противовъзпалително действие, също помага против пърхут; розмаринът тонизира кожата на скалпа, заздравява косъма и отново действа противопърхотно. Скоро ще ви споделя в отделна публикация и продуктите, с които поддържам косата си, дано да бъда от полза!

    Публикуване на коментар